Psykologisk orienteringstränare

TEDESTRAND COACHING AB
www.psykologiskorientering.se
info@psykologiskorientering.se
073-810 82 35

onsdag 19 september 2012

Psykologisk-orientering? Missbruks-orientering? Kan det vara något nytt som redan finns?

Psykologisk-orientering?
Missbruks-orientering? 
Kan det vara något nytt som redan finns?

När vi ska lösa problem med missbruk, olika beroenden, ångest, depressioner osv. använder vi oss av ord som behandling, terapi och liknande. Dessa ord står för något som ska ske utan att någon egentligen vet vad som ska ske? något diffust som någon ska ges till den hjälpsökande, något som ska vara anpassat till "individen" på ett sätt som ingen riktigt kan förklara, alla dessa ord ska i någon form av handling leda till "friskhet". Hur ofta blir människor varaktigt friska i dessa "krångliga processer" som ingen riktigt kan förklara på ett tydligt sätt? Inte så ofta är svaret.


Om vi bytte ut dessa ord till att den hjälpsökande själv ska orientera sig från exempelvis ett alkoholproblem till ett alkoholfritt liv blir det något helt annat. Ska man kalla det för orientering istället för allt detta diffusa måste ju en väldigt tydlig karta ha uppfunnits, annars kan vi nog inte riktigt tänka tanken eller lita på att det verkligen kan genomföras på det sättet..

Om vi då tänker vidare. Att det finns en karta som någon har uppfunnit. Det finns till och med en behandlingsmetod där en "terapeut" blir mer som en "orienteringstränare" som lär ut kartan och därefter orienterar den hjälpsökande med tränarens stöd sig själv till det friska tillståndet.

Kan det vara på det sättet att alla dessa komplicerade ord har att göra med superkomplexa processer där ingen har någon riktig koll på vad som måste göras, eller att det blir så mycket information att det inte går att hålla reda på? Ja det är min egen upplevelse, jag har varit där själv och sett dessa mångfaldiga tragedier.

Jag vet svaret. Jag var tre år på ett behandlingshem. Jag är hyfsat normalbegåvad. Under dessa tre år med professionella terapeuters stöd kunde jag inte närma mig den gåta som skulle lösa mina problem. Så efter dessa tre år var det rakt in i skiten igen! Obegripligt kan tyckas? Men när det gäller komplicerade problem så krävs denna överblick jag tjatar om och om igen om. Kanske kan det fästa hos någon som ser det uppenbara i det jag påstår.

Mina klienter klarar av att förstå det jag inte kunde förstå på tre år på några timmars kartförklaring. Och därefter är processen igång och de flesta orienterar sig själv i mål, med lite karthjälp och terapeutiskt stöd av mig.

Skillnaden är en avgrund. Hur kommer det sig att så få människor kan ta till sig detta enkla, bara att jämföra med orientering med eller utan karta. Sannolikt har vi så starka tankemönster kring dessa behandlingsmetoder och hur de ska lösas att vi inte kan ta in det nya som jag visar.

Det är ohyggligt tragiskt för varje dag som går.

Tänk på dessa siffror efter att du läst det jag beskriver:

Det är ingen resursfråga i första hand, utan vi måste ändra riktning för hur vi hjälper, "karttänket" måste accepteras, utvärderas och implementeras snarast.

Hur många dör varje år i sviter av missbruk eller psykiska tillstånd?

Jag vet inte, men sannolikt många tusen.....

Statistik för bl.a  här: http://www.fhi.se/PageFiles/14572/2012-3-6-Folkhalsan-i-Sverige-Arsrapport-2012.pdf

Bara inom missbruksområdet uppskattas det se ut så här:

1 000 000 riskbrukare av alkohol.

330 000 alkoholberoende.

77 000 riskbrukare av narkotika.

65 000 med läkemedelsberoend.

29 500 tunga narkotikamissbrukare.

Om psykisk sjukdom

Vanligast i Sverige är ångestsyndrom, som drabbar mellan sju och tolv procent av befolkningen, beroende på hur man räknar. I dessa ingår panikångestattacker, generell ångest, fobier eller tvångssyndrom. Fem procent uppskattas lida av depression, men här finns stora könsskillnader. Varannan kvinna beräknas drabbas av depression någon gång i livet, men endast var tredje man. Runt 70 000 personer i Sverige har en psykossjukdom. Uppgifterna om hur många som har schizofreni varierar, en uppskattning säger runt 40 000.
Mer om detta här:  http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/bakomvansinnet/tiofragorochsvar/vadarpsykisksjukdom.5.303f5325112d7337692800013597.html

Det är ett ohyggligt lidande som snart skulle kunna avhjälpas för många om vi tar in det nya jag beskriver. Komplexitet kan inte lösas utan en överblick som leder processen hur mycket vi än väljer att tro på det som bevisligen inte fungerar.

Anders Tedestrand



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar