Psykologisk orienteringstränare

TEDESTRAND COACHING AB
www.psykologiskorientering.se
info@psykologiskorientering.se
073-810 82 35

torsdag 7 mars 2013

Ständigt krig i missbruksfrågan, 0-tolerans vs tolerans, vad är lösningen?



Moderat: Norsk drogliberalism en varningsklocka för Sverige
Huvudlinjen måste vara nolltolerans mot narkotika: 
http://www.aftonbladet.se/debatt/article16365808.ab

Replik: Den svenska nolltoleransen har inte lyckats
Riedl borde ta del av internationell forskning istället för att hänge sig åt grundlös moralism och populism.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article16371971.ab

Replik: Sprutbytesprogram leder inte till legalisering
Riedl företräder en fundamentalistisk förbudspolitik.

En artikel med två repliker i Aftonbladet som jag vill kommentera så här:

Ständig konflikt, ständig debatt, ständigt krig mellan två motpoler som i dagens läge är lika kontraproduktiva. 0 tolerans VS stor tolerans.....ett krig utan ände eftersom ingen av dessa förespråkare har lösningen för hur komplexitet ska och måste lösas om resultaten ska bli goda.

Missbruksutredningens förslag som artikelförfattarna i en av replikerna menar ska lösa problemen är en lika stor illusion, det är i grunden gammal skåpmat som flyttats omkring. Problemet är inte organisatoriskt problemet är kontraproduktiva metoder som inte kommer att nå bättre resultat oavsett 1000 åtgärder som inte löser just det problemet. Och just den kontraproduktiviteten ger bränsle åt allehanda drogliberala förslag. Det finns ett rätt, missbruksvården (metoderna) måste förbättras / förändras i grunden och den lösningen finns inte i artikeln eller hos missbruksutredningen och inte heller hos de drogliberala.

De som hävdar 0-tolerans rakt av utan att se fallen som behöver bred hjälp för att överleva för ett för snävt resonemang.O-tolerans utan en behandlingsmetod som fungerar är dessutom våldsamma övergrepp oavsett om vi förstår det eller inte. Likväl som att de som hävdar att mer medicinering eller drogande mot drogande skulle vara en lösning som kan fungera för flertalet, det är ohyggligt vilseledande eftersom det är attraktivt för alla missbrukare som inte kommit i mål och kommer att straffa sig på sikt för flertalet.

Det har inte hänt något revolutionerande inom detta område någonstans under decennier i världen oavsett vilken av dessa kontraproduktiva vägar man valt att följa. Tvärtemot den utveckling man kan se inom andra komplexa områden.

Pga. av detta har vi gjort psyket och psykologin kring olika tillstånd inklusive missbruk som något obegripligt, något ingen kan förstå eller lösa.

Fel tänkt säger jag, pga. av att vi inte fokuserat på eller kunnat fokusera på komplexitetsreglerna. Jag har lyckats hitta lösningen som ger flertalet möjlighet att lösa komplexa livsproblem.

Min egen "forskning" för att rädda mitt eget liv först visade det jag därefter konstaterade. Komplexitet kan inte lösas av människan utan en visuell överblick. Vi måste till och med ha en visuell överblick för att knåpa ihop en IKEA-möbel och samtidigt tror vi oss kunna lösa psyken som havererat i missbruk och annat genom att prata oss till en lösning. Som att själv kirurgin ska ersätta röntgenkartan som verktyget som leder processen?

Ingen har kunnat tänka sig en karta inom detta superkomplexa område, det är skälet till att siktet blir felinställt gång på gång och skapar mer lidande och död.

Så lösningen finns att se utanför både psykiatrins och missbruksvårdens områden. Den beskådas inom kirurgin - före och efter röntgenkartan. Inom orienteringen - före och efter orienteringskartan. Inom all komplex byggnation - före och efter byggnadsritningen. Jag kan fortsätta att visa dessa processer i oändlighet, psykologin eller vårt psyke är givetvis inte undantaget dessa komplexitetsregler.

Principen är densamma och kommer att vara densamma när människan ska lösa komplexa problem. Vi har inte kapaciteten att klara av det - det är för mycket information att hantera därför krävs en visuell överblick som är skapad först. Denna visuella överblick måste dessutom läras ut till den som ska lösa problemet - i detta fall patienterna själva. Allt annat är en illusion i fasthållande och gamla föreställningar.

Ta del av Wikipedias artikel om psyket, något komplexare än en Ikea-möbel i mina ögon, hur ser det ut i dina ögon? http://sv.wikipedia.org/wiki/Psyke

Varför jag "vet" det jag vet: http://tedestrand.blogspot.se/2013/03/varfor-jag-vet-det-jag-vet-om.html

14 punkter som visar det jag menar på ett logiskt och tydligt sätt:
http://tedestrand.blogspot.se/2013/02/14-punkter-som-forklarar-och-bekraftar_18.html

Ett exempel på Psykologisk orientering med karta, i detta fall Panikångest, effekten är lika bra oavsett tillstånd, kartans struktur är fast och läsningen finns klar att använda redan innan klienten kommer till mig:
http://tedestrand.blogspot.se/2013/03/psykologisk-orientering-resultat-efter.html

Försök att inte döma ut det jag visar pga, dina präglade tankemönster och föreställningar, jag har mött så mycket av den varan. Det är mer konstruktivt att vara nyfiken och föra en dialog med mig om och hur komplexitet kan vara den felande länken att fokusera på.



Anders Tedestrand




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar