
Här är en kort sammanfattning som nog kan anses som hyggligt vetenskaplig, och en kortare konkret variant efter det:
För att lättare förstå skillnaden mellan att kunna lösa komplicerade/komplexa problem och enklare problem oavsett om de är psykologiska eller inom andra områden- och orsaken till misslyckanden med metoder som använts hittills, så kan denna text ge en tydligare förklaring som även håller vetenskapligt.
Den är skriven av en man som specialiserat sig på komplicerad/komplex problematik och hur de kan/ska lösas.Han skrev till mig efter att ha ”dammsugit” nätet på de befintliga metoder och annat som används idag för att lösa livsproblem som nästintill alltid är komplicerade.
Det graverande är att han inte hittade något som vetenskapligt håller för det komplicerade eller komplexa,förutom psykologisk orientering som utvecklat en färdig visuell överblick som lärs ut till patienterna/klienterna.Har du frågor om innehållet, vill ha hjälp, eller bidra på något sätt-kontakta mig gärna:
http://psykologiskorientering.se/kontakt
1. Den vetenskapliga förklaringen
Jag citerar:
Ett sätt att greppa och arbeta med stora kunskapsmängder, är att komprimera dessa kunskaper till abstraktioner eller allmänna principer.
Genom att sammanfatta komplexa och detaljerade kunskapsmängder till ett hanterligt antal kärnkoncept (som vid behov kan expanderas för att återge detaljerna) kan vi begripa mer eftersom vi slipper hålla fler fakta och samband i huvudet än vi egentligen klarar.
Att på så sätt komprimera eller integrera kunskaper är en abstraktionsprocess; vi inducerar n ågra få generella koncept eller principer med högt förklaringsvärde ur en mängd specifika exempel.
Strukturen på denna integration är en hierarki av dels koncept – alltifrån generella till specifika – och dels de funktionella relationerna mellan dessa koncept.Eftersom denna struktur är ”konceptuellt komplex” och de intressanta egenskaperna är de hierarkiska och funktionella relationerna mellan koncepten (snarare än alla detaljer) så är visualiseringar unikt lämpade för att integrera kunskap.
Verbala eller matematiska representationer – om än ack så nödvändiga för att fånga detaljerna – kan bara antyda helheten i den integrerade kunskapsstrukturen.
Visuella representationer kan på ett uttalat sätt återge denna struktur och är därför centrala för uppgiften att skapa och på ett samlat och samtidigt sätt förstå synteser av stora kunskapsmängder.
Vi människor begränsas svårt av vår oförmåga att hålla fler än 5-9 ”info-bitar” i minnet och huvudet samtidigt. Denna oförmåga begränsar kraftigt vår förmåga att tänka på sådant somkomplexa system. (T.ex. hur jag/vi lever.) Men, vi kan utvidga vår intellektuella förmåga medexterna representationer eller bilder.
De speciella egenskaperna hos visualiseringar – alltså förmågan att återge och visa många objekt och relationer – gör dem till idealiska yttre hjälpmedel för att tänka på konceptuellt komplexa problem med fler är 5-9 objekt eller relationer. (=Livsproblem, t.ex.)
Sådana diagram erbjuder en yttre minneshjälp som hjälper oss att hoppa fram och tillbakamellan problemens delar och klara av dem för att sedan integrera alltsammans till en ny helhet.
Konventionell reduktionism är ett naturligt resultat av vårt omedvetna behov av att dela upp verkligheten i bitar som är små nog att hanteras av hjärnan. Complex Systems Science -som reaktion mot reduktionismen – använder alla tillgängliga medel för att hjälpa oss förstå mer än vad vi kan begripa på en och samma gång.
2. En betydligt enklare variant, skriven av samma man, som kortfattat beskriver skeendet i processen:
1. Den vetenskapliga förklaringen
Jag citerar:
Ett sätt att greppa och arbeta med stora kunskapsmängder, är att komprimera dessa kunskaper till abstraktioner eller allmänna principer.
Genom att sammanfatta komplexa och detaljerade kunskapsmängder till ett hanterligt antal kärnkoncept (som vid behov kan expanderas för att återge detaljerna) kan vi begripa mer eftersom vi slipper hålla fler fakta och samband i huvudet än vi egentligen klarar.
Att på så sätt komprimera eller integrera kunskaper är en abstraktionsprocess; vi inducerar n ågra få generella koncept eller principer med högt förklaringsvärde ur en mängd specifika exempel.
Strukturen på denna integration är en hierarki av dels koncept – alltifrån generella till specifika – och dels de funktionella relationerna mellan dessa koncept.Eftersom denna struktur är ”konceptuellt komplex” och de intressanta egenskaperna är de hierarkiska och funktionella relationerna mellan koncepten (snarare än alla detaljer) så är visualiseringar unikt lämpade för att integrera kunskap.
Verbala eller matematiska representationer – om än ack så nödvändiga för att fånga detaljerna – kan bara antyda helheten i den integrerade kunskapsstrukturen.
Visuella representationer kan på ett uttalat sätt återge denna struktur och är därför centrala för uppgiften att skapa och på ett samlat och samtidigt sätt förstå synteser av stora kunskapsmängder.
Vi människor begränsas svårt av vår oförmåga att hålla fler än 5-9 ”info-bitar” i minnet och huvudet samtidigt. Denna oförmåga begränsar kraftigt vår förmåga att tänka på sådant somkomplexa system. (T.ex. hur jag/vi lever.) Men, vi kan utvidga vår intellektuella förmåga medexterna representationer eller bilder.
De speciella egenskaperna hos visualiseringar – alltså förmågan att återge och visa många objekt och relationer – gör dem till idealiska yttre hjälpmedel för att tänka på konceptuellt komplexa problem med fler är 5-9 objekt eller relationer. (=Livsproblem, t.ex.)
Sådana diagram erbjuder en yttre minneshjälp som hjälper oss att hoppa fram och tillbakamellan problemens delar och klara av dem för att sedan integrera alltsammans till en ny helhet.
Konventionell reduktionism är ett naturligt resultat av vårt omedvetna behov av att dela upp verkligheten i bitar som är små nog att hanteras av hjärnan. Complex Systems Science -som reaktion mot reduktionismen – använder alla tillgängliga medel för att hjälpa oss förstå mer än vad vi kan begripa på en och samma gång.
2. En betydligt enklare variant, skriven av samma man, som kortfattat beskriver skeendet i processen:
"Han coachar och hjälper folk som hamnat i destruktiva tanke- känslo- och handlingsmönster att komma ur sina låsningar och återta kontrollen över sitt liv. Det kan gälla idrottare,företagare, anställda, studenter – och även patienter. Det handlar inte om psykologi och samtalsterapi, utan om konkret förklaring och förståelse av hur man fungerar och hur man praktiskt kommer framåt med sitt liv”
20 klienter om 3-dagars komplex problemlösning..
Ytterligare 10 klienter om Psykologisk orientering..
Beteendevetare som förordar mer forskning mot validering av socialstyrelsen (i mitten av artikeln)...
En forskningsrapport, långt ifrån fullständig, helt korrekt eller valideringsgrundande utförd av en forskare vid Linköpings universitet, visar ändå 100% att det är "kartan" som skapar de konkreta och ovanligt snabba resultaten..
Video som förklarar det verbalt:
www.psykologiskorientering.se
info@psykologiskorientering.se
mobil: +46738108235
Komplex problemlösning- löser komplexa livsproblem!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar