Psykologisk orienteringstränare

TEDESTRAND COACHING AB
www.psykologiskorientering.se
info@psykologiskorientering.se
073-810 82 35

torsdag 15 september 2011

Att orientera utan karta, är det möjligt?


Tänk tanken. Att lära någon orientering utan en karta? Är det möjligt? Är det sannolikt att man tar sig igenom ända in i mål? Sannolikheten är väldigt låg. Det kan gå en bit. Efter ett tag är man med största sannolikhet vilse. Eller så blir man rädd, för man vet ju inte hur långt man ska gå, vad som väntar där framme,hur ska man veta vägen? När man är vilse så söker man sig tillbaka till ursprunget igen, ett misslyckande.

 
Trots detta så försöker vi lära människor att orientera sig igenom tiotusentals tankar, känslor och handlingar helt utan en karta. Psykoterapi i olika former, missbruksbehandling av alla de slag, depressioner, ångest alla dessa oerhört komplexa problem försöker vi lösa med att bara samtal utan en karta att hålla sig till. 

Min erfarenhet efter att ha varit i behandlingsvärlden både som patient och behandlare är att det inte fungerar speciellt bra, det är nästintill omöjligt att skapa varaktiga lösningar utan en karta. Det kan gå för fåtalet, ofta efter år av samtal. Det är inte okej och skapar ett oerhört  lidande. Vi är fast i en illusion som många gånger skadar mer än hjälper.

 
Jag var tvungen att skapa en karta för att själv klara livhanken. Det jag sedan upptäckta är att människor som jag hjälper på samma sätt också hittar vägen snabbt. Sammanhanget; jag klienten och kartan kommer snabbt och på ett tydligt sätt till insikt om problematiken. 

Man ser ju vägen och hela terrängen, då vågar man gå framåt utan att återvända till den "falska" tryggheten. Kartan innebär också att den bär information åt mig under min vandring, jag har något som hjälper till att hålla i all komplex information som jag måste uppdatera efter vägen.

 
Kartan är grunden i Tedestrand-Metoden. Kartan tillsammans med min kunskap och erfarenhet är livsåterskapande. I kartan finns valda delar som jag vet är nödvändiga inlagda. Kunskaper från bl.a kognitiv och systemisk terapi. Men terapierna är inte kartan, det är viktigt att förstå. 

Terapierna utan kartan blir som lösryckta stigar, stenar och annat efter vägen.


Välkommen in till min hemsida som beskriver metoden och min verksamhet.

 http://tedestrandmetoden.se

Anders Tedestrand


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar